سلام،به سایت شرکت صنایع الکترونیک پارساکارا خوش آمدید.

زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اتوماسیون جایگاه های سوخت

اتوماسیون جایگاه های سوخت

اتوماسیون جایگاه های سوخت CNG

برای اینکه متوجه بشوید در اتوماسیون جایگاه های CNG چه اتفاق می افتد

پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بخش نخست

گزارشی از اتوماسیون ایستگاه های CNG

کنترل مصرف سوخت های فسیلی برای استفاده بهینه از انرژی یکی از اهداف مهم ملی محسوب می شود. جایگزینی گاز CNG به جای مصرف بنزین در خودروها ثروت زیادی را برای کشور ذخیره می نماید تا به جای مصرف بنزین بودجه آن صرف کارهای عمرانی و زیربنایی گردد.

علاوه بر توجیه اقتصادی و کنترل مصرف ذخایر نفت که یک هدف راهبردی اقتصادی، سیاسی و نظامی می باشد سوخت CNG میزان آلایندگی بسیار کمی دارد. بنابراین درصورت استفاده از این سوخت محیط زیست و فضای شهری نیز محیطی پاک خواهد بود، خلاصه دلایل زیادی سبب شده است که استفاده از گاز برای سوخت به یک هدف مهم راهبردی و حتی به یک نیاز بدیهی تبدیل شود.

در این راستا سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ایجاد جایگاه های CNG را در سراسر کشور در فهرست برنامه های اصلی خود قرار داده است. چند شرکت داخلی با استفاده از حداکثر ظرفیت توان ساخت در داخل کشور و استفاده از تجربیات شرکت های معتبر خارجی نسبت به ساخت تجهیزات و کمپرسورهای لازم جهت تبدیل گاز شهری به سوخت قابل استفاده در خودرو اقدام نموده اند و در این زمینه کارخانه هایی را تجهیز کرده اند. برای تولید سوخت مناسب خودرو از گاز شهری دو کار عمده باید صورت پذیرد؛ یکی خشک کردن گاز و دیگری فشرده نمودن آن.

بدین ترتیب که ابتدا گاز شهری از سامانه خشک کن عبور کرده و تمام رطوبت موجود در آن گرفته می شود سپس گاز بدون رطوبت وارد سامانه کمپرسور شده و در سه مرحله فشار آن به مقدار لازم جهت تزریق به باک خودروها می رسد.

یکی از فعالیت های مهم در این روند موضوع اتوماسیون این سامانه ها و انتخاب نوع ابزاردقیق می باشد. شرکت صنایع الکترونیک پارساکارا بدو مطرح شدن این پروژه در کشور تحقیقات وسیع و دامنه داری را در این زمینه آغاز نمود.

کارشناسان پارساکارا همزمان با تیم های طراحی مکانیکی از زمینه سامانه های مشابه در کشورهای مختلف انجام دادند و با کمک گرفتن از چند شرکت معتبر خارجی که در زمینه کمپرسورهای CNG تجربه کافی داشتند به یک طرح کامل اتوماسیون که متناسب با P8  ID طراحی شده باشد دست یافتند.

نتیجه زحمات دو ساله این شد که در سال 83 اولین جایگاه سوخت CNG با کمک شرکت پارس کمپرسور و شرکت INTERMECH در تهران راه اندازی شد.

تاکنون صدها ایستگاه سوخت رسانی CNG توسط شرکت پارس کمپرسور در سراسر ایران راه اندازی شده است که در تمام این جایگاه وظیفه اتوماسیون بر عهده شرکت پارساکارا بوده است.

یک جایگاه از منظر اتوماسیون صنعتی از پنج قسمت تشکیل می شود:

 

    1. خشک کن

    1. کمپرسور

    1. پمپ سوخت (Dispenser)

    1. SMS

    1. SCADA

در بخش خشک کن تجهیزاتی مثل گرم کن پرقدرت جک های پنوماتیک، اینورئر جهت موتور بلوئر، رطوبت سنج و مدار احیای رطوبت گیر وجود دارد که باید طبق الگورتیم مشخصی کنترل شوند. در بخش کمپرسور سه یا چهار مرحله وجود دارد که فشار و دمای هر مرحله راه انداز نرم؛ جهت راه اندازی موتورکمپرسور تانکBlowdown  و … باید تحت کنترل plc و HMI الگوریتم مشخص را اجرا نماید.

یکی از بخش های مهم در هر جایگاه حفاظت و ایمنی دستگاه ها در زمینه آتش و نشت گاز می باشد. حسگرهای بسیار پیشرفته که بر مبنای آشکار سازی مادون قرمز و اشعه UV عمل می کنند بعنوان هشدار برای این سطح در نظر گرفته شده اند. از قابلیت های مهم این حسگرها اعلام وضعیت داخلی ترانسمیتر به وسیله سیگنال 20-4 میلی آمپر می با شد. بعنوان مثال تستIR  (اشعه مادون قرمز) را با سیگنال 8 میلی آمپر و خرابی حسگرها را با سیگنال 10 میلی آمپر گزارش می کند. این حسگرها به تابلوی F8 G وارد شده سپس تحلیل و هشدارهای لازم به وسیله موجود در آن انجام می شود.

شرکت پارساکارا در این زمینه اقدام به طراحی و ساخت تابلوهایF8 G  و SMS برای هر جایگاه نموده است که استاندارد های لازم در این زمینه را از شرکت Kema اخذ نموده است.

در هر جایگاه سوخت CNG علاوه بر تجهیزات خشک کن و کمپرسور و سامانه های حفاظتی F8 G2 یا 4 پمپ سوخت وجود دارد. برای اینکه تمام اجزا یک جایگاه تحت کنترل سامانه اتوماسیون عمل نماید یک شبکه صنعتی مبتنی بر پروتکل اترنت صنعتی طراحی شده است تا تابلوهای کنترل کمپرسور و خشک کن پمپ ها و تابلوی مونیکورینگ (SMS) در این شبکه تبادل اطلاعات نمایند. حاصل اطلاعات پردازش شده روی یک HMI به متصدی نمایش داده می شود.

این HMI تمام رنگی دارای صفحه لمسی و درگاه اترنت صنعتی می باشد متصدی از طریق این پانل کنترل (HMI) کلیه پارامترهای سامانه خشک کن کمپرسورو را تحت کنترل قرار می دهد و از به وجود آمدن هر آلارمی در سامانه با توجه به زمان وقوع آن مطلع می گردد. در این پانل به متصدی کمک می شود که یک آلارم را چگونه برطرف نماید. یکی دیگر از وظایف این شبکه جمع آوری اطلاعات خشک کن کمپرسور و پمپ ها و تابلوهای F8 G و ارسال آن بوسیله خط تلفن به مرکز SCADA می باشد. بدین ترتیب در مرکز  SCADA وضعیت هر جایگاه کاملا مشخص می گردد. در پروتکل SCADA یک فریم حاوی اطلاعات خشک کن، وضعیت کمپرسور و میزان فشار گاز ورودی و خروجی، آلارم های مهم سامانه، وضعیت آشکار سازی گاز و آتش، مقدار شارژ هر پمپ و … در نظر گرفته شده است.

برای ساماه کنترل F8 G و SCADA در هر جایگاه یک UPS صنعتی در نظر گرفته شده است. این UPS از مدل ON-LINE می باشد. بنابراین علاوه برایفای نقش در هنگام قطع برق ولتاژ سالم و عاری از هر نوع لویز و جهش ناگهانی را تهیه و به سامانه کنترل می دهد.

در چند سال اخیر بخشی از جایگاه های CNG توسط کارخانه کمپرسور تبریز نصب و راه اندازی شده است که در این قسمت نیز اتوماسیون جایگاه ها شامل تابلوی SMS و کنترل کمپرسور و خشک کن و تابلو SCADA توسط شرکت پارساکارا انجام شده است. بنابراین در مجموع شرکت پارساکارا، نقش مهمی در اتوماسیون جایگاه های CNG در سطح کشور ایفا نموده است.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

برای خواندن ادامه مقاله بر روی دکمه زیر کلیک نمایید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.