صنایع خودرویی و ریلی

slide-2feca5b
slide-f145459

صنایع خودرویی و ریلی

شرکت صنایع الکترونیک پارساکارا پروژه های مختلفی در زمینه صنایع خودرویی و ریلی انجام داده است.بخشی از پروژه ها و شرح مختصری از پروژه های صنایع خودرویی و ریلی را می توانید در فهرست زیر مشاهده نمایید

سیستم کابین باران ساز ( سمند سوریه ):

در این پروژه که به سفارش شرکت تام ایران خودرو انجام پذیرفت ، یک سیستم کنترل PLC همراه با نمایشگرهای مختلف برای کنترل کابینی که اتومبیل داخل آن قرار می گیرد و به طور مصنوعی تولید باران می نماید ، تعبیه شده است . توسط این سیستم کیفیت اتاق اتومبیل از لحاظ نفوذ پذیری آب مورد بررسی کیفی قرار می گیرد .

این پروژه برای صادرات ( کشور سوریه ) در نظر گرفته شده بود و از کیفیت بالایی برخوردار می باشد و استاندارهای مختلف در آن در نظر گرفته شده است .

تعیین میزان آلایندگی خودرو:

در این سیستم که برای کنترل دستگاه های پیشرفته تشخیص آلایندگی انواع خودروهای ( اعم از وارداتی و یا تولید شده ) بکار می رود ، از یک تابلو کنترل با سیستم PLC و HMI برای نمایش کنترل پارامترهای مختلف استفاده گردیده است . PLC این سیستم متعلق به شرکت تله مکانیک مدل Micro می باشد که دارای 76 ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ می باشد .

همچنین از یک HMI گرافیکی رنگی 7/5 اینچی ساخت شرکت Beijer استفاده گردیده است .

اطلاعات سنسورهای مختلف که برای تشخیص میزان گازهای تولید شده از اگزوز خودرو تهیه می گردند و در سیستم کنترل تحلیل می گردند و بر روی صفحه نمایشگر ، اطلاعات به صورت عددی و هم به صورت گراف های رنگی نمایش داده می شود .

سیستم کنترل دستگاه سوراخکاری دسته موتور 206 – 405:

این دستگاه از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و برای سوراخکاری دسته موتور اتومبیل 405 استفاده می گردد .

در این دستگاه قبل از سوراخکاری سطح دسته موتور ، کف تراشی می شود و سپس به قسمت سوراخکاری هدایت می گردد .

به دلیل حساسیت کف تراشی و دقت بالا در سوراخکاری ، از سنسورهای دقیق و حساس و همچنین سیستم کنترل PLC استفاده شده است

سیستم کنترل چسب زنی لوازم جلوبندی پیکان و پژو :

این دستگاه از نوع روتاری و دارای هشت ایستگاه می باشد که در ایستگاه ها به صورت همزمان عملیات بر روی قطعه انجام می پذیرد . در سیستم کنترل این دستگاه از PLC ساخت شرکت تله مکانیک از گروه SCHNEIDER ELECTRIC استفاده گردیده است که دارای 24 ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ می باشد و همچنین از یک HMI برای تنظیمات مختلف سیستم و نمایش دادن بعضی از پارامترها به صورت REAL TIME استفاده گردیده است .

نکته قابل توجه ذکر در سیستم کنترل این دستگاه بدین صورت است که اگر در ورودی سیستم یک قطعه جاگذاری نگردد ، سیستم در هر ایستگاه که نوبت آن قطعه می باشد ، عملیات را بر روی آن انجام نمی دهد و بدین طریق از مصرف مواد اولیه و دیگر پارامترها صرفه جویی می گردد .

سیستم کنترل دستگاه تولید سپر پژو :

برای کنترل این دستگاه از یک عدد PLC ساخت شرکت تله مکانیک استفاده گردیده است . مجموع ورودی و خروجی های PLC ، 48 عدد می باشد .

برای تنظیم پارامترهای کنترل ، از یک HMI ساخت شرکت تله مکانیک استفاده گردیده است که علاوه بر تنظیمات ، نشان دادن آلارم های سیستم نیز بر عهده آن می باشد

نظارت بر تعویض زنجیر خط رنگ ایران خودرو :

این پروژه به علت تولید بالا شرکت ایران خودرو دارای محدوده زمان بسیار کوتاهی بوده که با همت کارشناسان گروه مکانیک شرکت پارساکارا انجام پذیرفت .

در این پروژه علاوه بر حساسیت و دقت بالا از قطعات بسیار سنگین و حجیم مانند سازه فلزی ساخته شده و همچنین زنجیرهای قطور استفاده گردید .

طراحی و ساخت سیستم اندازه گیری دما و رطوبت به سفارش متروی تهران :

این سیستم یک نوع خاص از اندازه گیری دما و رطوبت می باشد که به سفارش شرکت متروی تهران طراحی و ساخته گردید .

این سیستم که دارای حجم کم می باشد در داخل واگن های مترو نصب گردیده که با استفاده از سیستم حافظه داخلی آن هر پنج دقیقه یکبار یک رکوردی از دما و رطوبت محیط بر می دارد و در داخل خود ذخیره می سازد .

قابل ذکر است که این حافظه با قطع شدن برق واگن و یا خاموش شدن قطار پاک نمی گردد . پس از گذشت مدت زمانی مثلاً 72 ساعت ، با استفاده از یک نرم افزار خاص که برای این سیستم نوشته شده است و با استفاده از یک Laptop کلیه اطلاعات تخلیه می گردد و در درون کامپیوتر حفظ می گردد و می توان آنرا نیز به صورت گراف نمایش داد .

سیستم ذخیره سازی اطلاعات سرعت و مسافت واگن پارس :

دستگاه سرعت سنج محوری برای اندازه گیری سرعت حرکت قطار و ثبت مسافت طی شده ، طراحی و ساخته شده است . این دستگاه قادر است اطلاعات مربوط به حرکت قطار را برای 2 ساعت در حافظه خود ذخیره سازد و پس از اتمام آزمایش یا در حین آزمایش آن را به کامپیوتر منتقل نماید . دستگاه قادر به اندازه گیری و ثبت مولفه های ذیل می باشد :

1-سرعت لحظه ای قطار 2 – 200 Km/h با دقت 100 m/h

2-سرعت متوسط قطار 2 – 200 Km/h با دقت 100 m/h

3-مسافت طی شده تا 999999 m

4-زمان طی شده

دستگاه دارای دو بخش حساسه و نمایشگر می باشد .

حساسه دستگاه یک نوع Optical Shaft Encoder خاص می باشد که به کمک کوپلینگ مناسب به محور نصب شده است . این حساسه با یک کانکتور به پردازشگر متصل می گردد .

بخش نمایشگر شامل یک صفحه LCD گرافیکی یه همراه صفحه کلید تعبیه شده بر روی آن می باشد که نشان دهنده های نوری ، موارد مختلف را نمایش می دهند .

کامپیوتر از طریق کابل سریال به بخش نمایشگر متصل می گردد . پس از برقراری ارتباط یک نرم افزار خاص که برای این موضوع طراحی و نوشته شده است روی PC اجرا می گردد تا اطلاعات از نمیشگر به PC منتقل گردد . در صورتی که ارتباط با PC پس از خاتمه آزمایش برقرار شود ، اطلاعات آخرین آزمایش روی PC ذخیره می شود .

در این حالت PC اطلاعات مختلفی اعم از سرعت نمونه برداری ، مسافت ، کالیبراسیون ، تعداد
پالس های کالیبراسیون ، شماره آزمایش و … را روی مانیتور نمایش می دهد.

سیستم کنترل وان آبکاری سیلندر لوکوموتیو :

ازاین سیستم برای کنترل آبکاری سیلندرهای لوکوموتیو استفاده می گردد . این آبکاری ، به خار بزرگ بودن وان ، حجم سیلندرها ، وزن بالای آنها و همچنین مهم بودن ضخامت و یکنواخت بودن آبکاری ، دارای حساسیت بالا می باشد و سیستم کنترل باید با دقت این فرآیند آبکاری را کنترل نماید .

در این پروسه 11 عدد الکتروموتور و 5 نقطه حرارتی کنترل می گردد . یک سیستم PLC ساخت شرکت CROUZET فرانسه وظیفه کنترل سیستم را برعهده دارد .